כל גזעי הכלבים שאנו מכירים הם גזעים שהורבעו במשך שנים על גבי שנים למטרות שונות. במשך דורות רבים נבחרו בקפידה הכלבים שהחזיקו בתכונות הנחוצות לבעליהם, וזווגו אחד עם השניה כדי להוליד גורים עם תכונות דומות. חלקם הורבעו לשם צייד, חלקם לשם שמירה, חלקם, כן כן, לשם טיפול בילדים. רוב הגזעים הללו שרדו עד היום והם הכלבים שאנחנו מכירים ואוהבים.

בעלי כלבים שמחזיקים בהם בתור חיות מחמד, ולא חיות עבודה, נמצאים הרחק מקו המחשבה שרואה את הכלב בתור חיה עם מטרה ספציפית וממוקדת. אנחנו תופסים אותם בתור אינדווידואלים עם אופי ייחודי, ואנחנו אוהבים אותם ומפנקים אותם, מתכרבלים איתם ורואים בהם חברים שלנו.

כל זה לא אומר שגזע הכלב חסר משמעות, בכלל לא. אנחנו אמנם מתייחסים אליהם כמו חיית מחמד לכל דבר, אבל שנים של הרבעה ממוקדת מטרה עשו את שלהן, ולכל כלב יש תכונות גזעיות הטבועות בו, עמוק עמוק.

לדוגמה, תהיתם פעם למה כמעט כל הלברדורים שחיינים מצויינים ומתים על מים? לברדורים הורבעו למטרות צייד, תפקידם היה להביא ברווזים ואווזים שנורו ונפלו למים. לכן הפעילויות שהם אוהבים הן שחייה ומשחקי כדור לכלבים.

האם זה אומר שהכלב נועד לאופי מסויים?

לא. לכל כלב, כמו לבן אדם, יש אופי מיוחד שמורכב מנסיבות חיים ותכונות גנטיות. לדוגמא, הפיטבול פותח לצורך לחימה, האם זה אומר שכל פיטבול הוא תוקפני? מי שמכיר פיטבולים שחונכו בצורה נכונה יודע שהתשובה היא לא.

ולמרות זאת, חשוב לקחת בחשבון את התכונות שטבועות בכלב שלנו. כלבים שפותחו לצרכי לחימה למשל, זקוקים למשמעת, גבולות, וחייבים להוציא המון אנרגיה, כדי לתעל את התכונות הללו למקום חיובי.

הכר את כלבך

קצרה היריעה מלהכיל את כל סוגי הכלבים השונים ואת התכונות הייחודיות להם במאמר זה. גם כלבים מעורבים נושאים את התכונות של הגזעים שמרכיבים אותם.

יש ידע עצום ורב שנים על כל גזע ואפילו על תערובות מסויימות. אנו ממליצים, במיוחד לבעלי כלבים צעירים ומלאי אנרגיה, להשכיל קצת על גזע הכלב. בדקו מהן הנטיות הטבעיות שלו. כך תוכלו לוודא שהכלב מקבל את סוג הפעילות הנכון בשבילו ולמנוע מצבים של עודף אנרגיה ותסכול בכלב.

כמובן שישנם שיקולים נוספים לבחירת גזע הכלב – למשל, גודל הדירה, נוכחות ילדים, או אלרגיה לכלבים.

למדריך סוגי כלבים פופולריים בישראל לחצ/י כאן

למידע כיצד לבחור את גזע הכלב הנכון עבורך לחצ/י כאן.