מעטים הרגעים המרגשים יותר מאשר הרגע שבו מאמצים גור כלבים. אך לצד השמחה הרבה הכרוכה בהכנסת יצור פרוותי וחמוד כל כך לביתכם, מגיעה גם אחריות רבה, בייחוד בכל הנוגע לתזונה שלו. האכלה נכונה של גור הכלבים, משלב הגמילה ועד לבגרות, היא חיונית להתפתחות ולבריאות של הכלב.

בדיוק לשם כך הכנו עבורכם מדריך שיסייע לכם בכל שלב בתהליך – משלב הגמילה מחלב האם ועד למעבר למזון לכלב בוגר, על מנת להבטיח שהגור שלכם יגדל להיות כלב בריא ושוקק חיים.

גמילת גור כלבים מחלב אם למזון מוצק

אחד השלבים הראשונים והחשובים ביותר בתזונה של גור כלבים הוא תהליך הגמילה שלו. גמילה היא תהליך המעבר של הגור מתזונה המבוססת בלעדית על חלב אימו למזון מוצק. שלב זה מתחיל בסביבות גיל 5 שבועות, במקביל לצמיחת השיניים של הגור.

תהליך גמילת הגור מורכב מהשלבים הבאים:

1. יצירת דייסה: השלב הראשון בגמילה הוא להרגיל את הגור לאכול תערובת דייסה. ניתן לעשות זאת על ידי ערבוב אוכל יבש איכותי לגורים עם תחליף חלב לגורים, או מים. כך תוכלו ליצור לגור מעין "גשר" ממזון נוזלי למוצק.

2. הפרדה מהאם: במהלך הגמילה, מומלץ להפריד את הגור מאימו לתקופות קצרות ולעודד אותו לנסות את הדייסה. תוכלו להקל על כך על ידי כך שתניחו אותו מול המנה ותעודדו אותו בעדינות לאכול ממנה. תחילה יש להפריד את האם מהגור למשך שעה בלבד, פעמיים עד שלוש ביום. עם הזמן ניתן להאריך יותר ויותר את משך ההפרדה ככל שהגור מתרגל יותר למזון מוצק.

3. הגדלת נפח המזון המוצק: יש להפוך בהדרגה את הדייסה לפחות נוזלית ויותר סמיכה, עד שהגור יוכל לאכול מזון מוצק ללא תוספת מים או תחליף חלב. בסביבות גיל 5-6 שבועות מרבית הגורים יעברו באופן מלא למזון מוצק

תזונת הגור לאחר הגמילה

לאחר הגמילה גורים זקוקים לתזונה עשירה בקלוריות, חלבונים וחומרי תזונה חיוניים כדי לתמוך בצמיחתם ובהתפתחותם המהירה – החלבונים תומכים בצמיחת הרקמות, חומצות השומן אומגה 6 ואומגה 3 חיוניות להתפתחות המוח והאיברים הפנימיים, והפחמימות מספקות אנרגיה ומאפשרות לנהל אורח חיים פעיל.
ויטמינים ומינרלים חיוניים חשובים אף הם לבריאות הכללית של כלב, כאשר בקרב גורים חשוב במיוחד לוודא כי הם מקבלים מספיק סידן וזרחן החיוניים להתפתחות העצמות.

כדי להבטיח תזונה נכונה מומלץ לבחור באוכל איכותי לגורי כלבים מיצרן מוכר ובדרגת סופר פרימיום, כדוגמת סלקט או פירסט צ'וייס.

על מנת להבטיח שהגור יקבל את כל החומרים המזינים הנחוצים להתפתחותו, יש לספק לו שלוש-ארבע ארוחות ביום עד גיל שישה חודשים, ולאחר מכן לעבור לשתיים עד שלוש ארוחות. כמות הארוחות המדויקת תלויה בגזע ובגודל הכלב, כאשר הכלל המנחה הוא שככל שהכלב מגזע קטן יותר כך תדירות הארוחות עולה.

סלקט, אוכל לגורי כלבים סופר פרימיום, מלא ומאוזן

האם גזעים שונים זקוקים לתזונה שונה?

הצרכים התזונתיים של גורים משתנים באופן משמעותי בין הגזעים השונים. גור מגזע קטן, שגדל במהירות לגודלו הבוגר, זקוק לאוכל לכלבים מגזע קטן שהינו עתיר קלוריות כדי לתמוך בקצב חילוף החומרים המהיר שלו.

לעומת זאת, גור מגזע גדול זקוק לצריכת קלוריות מבוקרת כדי למנוע צמיחה מהירה שעלולה להוביל לבעיות מפרקים ושלד. לכן, מומלץ לבחור אוכל יבש לכלבים המיועד לגזע ולגודל של גור הכלבים שלכם כדי לתמוך בצרכי הצמיחה הספציפיים שלו.
אם אתם לא בטוחים איזה סוג אוכל מתאים עבור הגור שלכם, אל תהססו להתייעץ עם וטרינר.

כמה אוכל צריך לתת לגור כלבים?

קביעת הכמות הנכונה של מזון עבור הגור שלכם חשובה ביותר שכן האכלת יתר עלולה להוביל להשמנה, בעוד שתת-האכלה עלולה להפריע לגדילת הכלב.

היעזרו בהנחיות ההאכלה על אריזת האוכל לגור, והתאימו את כמות האוכל בהתאם לגודל הנוכחי של הגור ורמת הפעילות שלו.

זה גם הזמן הנכון לפתח לגור הרגלי אכילה נכונים. דאגו ללוח זמנים עקבי של האכלה על מנת לסייע לוויסות תהליכי העיכול שלו וביסוס שגרת יומו. בנוסף, הימנעו מלתת לגור שאריות מזון של בני אדם, העלולות לפגוע בבריאותו ובתהליך החינוך שלו (כן, גם אם הוא מסתכל עליכם אוכלים עם עיניים עצובות..).

אם אתם מעוניינים לפנק את הגור ניתן לתת לו חטיפים או מעדנים לכלבים, אולם מומלץ להמתין עם אלו עד לאחר שהוא יבסס הרגלי אכילה מסודרים של מזון יבש.
עוד על הרגלי אכילה נכונים לכלבים ניתן לקרוא פה

מאוכל לגור כלבים לאוכל לכלב בוגר

המעבר ממזון גורים למזון מבוגרים מתרחש בדרך כלל כאשר הגור מגיע לכ-80% מהגודל שהוא צפוי להגיע אליו ככלב בוגר. כמובן שגם כאן, יש לקחת בחשבון את גזע הכלב – גזעים קטנים עשויים לעבור למזון לבוגרים לאחר כ-12 חודשים, בעוד שגזעים גדולים עשויים להישאר עם אוכל לגורים עד לגיל 18-24 חודשים.
כאשר מעבירים את הכלב לאוכל לכלבים בוגרים, חשוב לעשות זאת באופן הדרגתי ומבוקר על מנת למנוע שיבושים במערכת העיכול שלו.

התייעצו עם איש מקצוע

בדיקות ווטרינריות סדירות הן חיוניות כדי לעקוב אחר הצמיחה של הגור שלכם ובכדי לטפל בכל בעיה תזונתית או רפואית. אם אינכם בטוח לגבי בחירת המזון, שיטת ההאכלה הרצויה או כל היבט אחר בתזונת הכלב – חשוב להתייעץ עם הווטרינר שלכם בכדי שיספק עבורכם הדרכה מותאמת לצרכים הספציפיים של הגור שלכם, ובכך להבטיח שהוא מקבל את התזונה הנכונה עבורו.

לסיכום

האכלת הגור שלכם כוללת יותר מאשר מילוי הקערה שלו; מדובר במתן תזונה מאוזנת התומכת בגדילתו וברווחתו. על ידי הבנת הצרכים התזונתיים הייחודיים של הגור שלכם, מעקב אחר צמיחתו ובחירה מושכלת במזון, אתם מציבים את הבסיס לבריאותו של הגור ולהתפתחותו התקינה.