בני משפחה ההולכים על ארבע – כך רבים מאתנו מתייחסים לכלבים שחולקים עימנו את הבית, ולכן הדאגה להם היא יום-יומית ואין-סופית, ובכלל זה הדאגה לתזונה בריאה. אבל זה לא תמיד פשוט. כמו במקרה של תזונה אנושית, כך גם בכל הנוגע לתזונה לכלבים, לפעמים נוצרים "טרנדים" שלא ברור מה טיבם ומה השפעתם על בריאות הכלב שלנו. אחת המגמות החדשות יחסית בתחום היא אוכל לכלבים ללא דגנים, ולפני שאתם ממהרים לאמץ אותה כדאי להכיר את כל הפרטים.

האם יש סיבה לבחור במזון ללא דגנים?

היום כבר די ברור שלתזונה שלנו יש השפעה עצומה על החיים שלנו, וכפי שהיא משפיעה עלינו, כוחה מורגש היטב גם כשמדובר בכלבים שלנו. אולי מתוך כך נוצרה המחשבה שהימנעות מדגנים תועיל לכלבים כפי שהיא מועילה לאנשים האלרגיים להם.

יש לכך ביסוס מדעי כלשהו – שבטים מסוימים באפריקה למשל, שלא ניזונו מתוצרת חקלאית, לא נדרשו לפתח את היכולת לעיבוד עמילן ועל כן עשויים לעכל אותו באופן פחות מיטבי. אך כשמדובר בכלבים זה כבר סיפור אחר. כלבים הם חיות מבויתות המלוות אותנו משחר הימים. הם חיו לצד אוכלוסייה חקלאית ועם הזמן הסתגלו לתזונה שכוללת בין השאר גם עמילנים. אז בשורה התחתונה – אם אין אלרגיה ידועה או בעיה בריאותית אחרת, אין סיבה לבחור אוכל לכלבים שאינו מכיל דגנים.

אוכל לכלבים ללא דגנים – סיכונים בריאותיים

שוק המזון לכלבים מגוון מאוד ולעיתים יש תחושה שהוא אף אינו מפוקח מספיק. ניתן למצוא בו מוצרים רבים באיכות משתנה ורבים מסוגי המזון כוללים גם דגנים. אולי בשל כך נוצרה תדמית שלילית למזון המכיל דגנים, והללו נתפסו כרכיבים שנועדו רק "למלא את השקית" בלא שיהיה להם ערך תזונתי אמיתי.

כמענה על החשש הזה של בעלי הכלבים, נוצר מזון לכלבים ללא דגנים שזכה למיתוג "בוטיק" ייחודי המבטיח את בריאות הכלב. אך בפועל, תזונה שאינה כוללת דגנים כלל עלולה לסכן את חייו של הכלב, כפי שהתגלה בשנים 2018 ו-2019 בארצות הברית.

באותו הזמן התקבלו דיווחים מווטרינרים על עלייה ניכרת בהופעתה של מחלת לב (DCM וירידה ברמות הטאורין בקרב כלבים שניזונו בלעדית מתזונה נטולת דגנים, ואף נפתחה בנושא חקירה של רשויות ה – FDA. חשוב לציין כי מצבם של רוב הכלבים שחלו השתפר משמעותית לאחר שינוי התפריט התזונתי למזון הכולל דגנים והוספה של טאורין (חומצת אמינו ההכרחית לבריאות שריר הלב).

מקרים אלו מלמדים אותנו כי טרנדים בתחום הבריאות עלולים להיות מסוכנים וכי התאמת התפריט לכלב צריכה להיעשות בהתאם לצרכים שלו.

במקרים שבהם קיימת אלרגיה ידועה חשוב כמובן לבחור אוכל היפואלרגני לכלבים או שימורים לכלבים שאינם מכילים דגנים, אך ככלל מומלץ שלא להימנע מהם באופן מוחלט.

סוגי הדגנים המומלצים לכלב

אז נכון, אין סיבה להימנע באופן גורף מדגנים ללא התוויה רפואית ברורה, אך יחד עם זאת מומלץ לבחור בכמות הנכונה ובסוג הדגנים המתאים לכלב.

ככלל, במזון איכותי לכלבים הרכיב הראשון ברשימת הרכיבים יהיה מקור חלבון בשרי, כאשר הדגנים יופיעו רק בהמשך, במורד הרשימה. גם סוג הדגנים משמעותי, כאשר תירס וחיטה למשל נחשבים לרכיבים פחות מומלצים במזון לכלבים וכדאי לשים לב לכמות שלהם במזון הכלבים ומיקומם ברשימת הרכיבים.

לעומת זאת ישנם דגנים שכדאי שיהיו במזון:

  • אורז מלא ולא מעובד. דגנים אלו כוללים סיבים תזונתיים המסייעים לשמירת רמות הסוכר והם מקלים על תהליך העיכול.
  • חיטה מלאה: חיטה מלאה כוללת מינרליים וסיבים תזונתיים, רק חשוב לדעת שהיא מכילה גלוטן, ועל כן יש להימנע ממנה אם הכלב מגלה סימני רגישות אליה.
  • שיבולת שועל: מכילה סיבים תזונתיים המסייעים בספיגת חומרי המזון וטובה לבריאות מערכת העיכול של הכלב. מלבד זאת היא כוללת ויטמינים ומינרלים התורמים לעור של הכלב ולמראה של הפרווה שלו.

בשורה התחתונה, מזון לכלבים נדרש להתאים לצרכים הפרטניים של כל כלב וכלב. כדי לבחור נכון חשוב להכיר את מצבו הבריאותי של הכלב, את ההעדפות והרגישויות שלו, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הווטרינר המטפל ועם חנות המתמחה במזון איכותי לכלבים.