ישנם יתרונות רבים בלהכניס כלב נוסף הביתה: כלב חדש וצעיר יותר יכול להכניס עניין ואנרגיות מחודשות לכלב הוותיק והמבוגר, והשניים יצטרכו פחות תשומת לב מכם כיוון שהם יוכלו לשעשע אחד את השני.

יחד עם זאת, שלב ההסתגלות של הכלב המבוגר יותר לכלב החדש עלול להיות מאתגר עקב מספר סיבות, ולכן מומלץ לפנות מעט זמן ולנקוט במספר צעדים על מנת להקל על ההליך עבורו ולעזור לשני כלבים להסתדר אחד עם השני.

לפניכם מספר עצות כדי להקל את תהליך ההיכרות בין שני האחים החדשים.

1. השגיחו על הכלבים

בתקופת ההסתגלות מומלץ מאוד להשגיח על הכלבים ולא להשאיר אותם לבד. לכן, כשאתם מביאים כלב חדש הביתה, כדאי לעשות זאת בתקופת סוף השבוע, בחגים או בתקופות אחרות בהם יש לכם חופש מהעבודה. כך תוכלו להישאר בבית ולפקוח עין על הכלבים, בכדי לוודא שהם לא מביעים תוקפנות אחד כלפי השני.

2. הפגישו לראשונה בין הכלבים בטריטוריה ניטרלית

דרך אפקטיבית להרגיע מעט את הרוחות ולהקל על שלב ההיכרות בין הכלבים, היא להפגיש ביניהם לראשונה באזור ניטרלי אשר אינו מהווה שטח טריטוריאלי של הכלב המבוגר, וכך הוא לא יראה צורך "להגן" על השטח שהוא מחשיב כשלו.

לאחר שתפגישו בין הכלבים, תנו להם להריח אחד את השני וקחו אותם לטיול. שימו לב האם ישנם סימנים של עוינות בין השניים.

אם נראה כי הכלבים אינם תוקפניים אחד כלפי השני, נסו להסיר מהם את הרצועות באיזור תחום (כגון חצר או גינת כלבים) ולראות האם הם עדיין מסתדרים.

קחו בחשבון שלעיתים כלבים מפגינים לראשונה תוקפנות (מתוך רצון להגן עליכם, הבעלים) רק כאשר מסירים מהם את הרצועה, ולכן חשוב להישאר ערניים.

3. תנו לכלב המבוגר להפגין דומיננטיות

חשוב להבין כי הכלב שלכם לא יראה בהתחלה את הכלב החדש בתור "אח צעיר" שמצטרף למשפחה, אלא כחבר חדש בלהקה, אשר עליו להרוויח את מקומו.

לכן, כשאתם מכניסים את הכלב החדש לראשונה הביתה, תנו לכלב המבוגר "לקחת את המושכות" ולהפגין את הדומיננטיות שלו. אם הכלב המבוגר נוהם כלפי הכלב הצעיר או פשוט מתעלם ממנו, הוא מפגין בכך את המעמד שלו בתור המנהיג ומבהיר בצורה הזאת לכלב הצעיר שהוא היה שם לפניו.

לרוב במקרים כאלו, הכלב הצעיר ילמד לכבד את סמכותו של הכלב המבוגר, אך לעיתים עד שהדבר יקרה תאלצו להתמודד עם כך שיהיו חיכוכים בין שני הכלבים. מומלץ שלא להתערב במקרים אלו, אלא אם כן אתם מרגישים שהמצב יוצא משליטה ואחד הכלבים עלול להיפצע.

במקרים שבהם הכלב הצעיר ממשיך לסרב לקבל את סמכותו של הכלב המבוגר והשניים מפגינים אגרסיות אחד לשני, יש להתמקד באילוף של הכלב הצעיר.

4. תנו לכלבים אוכל באזורים נפרדים

אוכל לכלבים עלול להיות אחד הטריגרים המשמעותיים לריבים. לכן, רצוי לרכוש שתי קערות אוכל לכלבים ולהניח כל אחת מהן בחדר או בחלל אחר בבית, כאשר כל אחת מהן מיועדת לכלב אחר. בנוסף מומלץ להרגיל את הכלבים לתזונה על בסיס ארוחות לזמן קצוב ולא "בופה" חופשי. לתזונה מהסוג הזה יש יתרונות רבים, וביניהם האפשרות להשגיח על הכלבים בזמן הארוחה כדי למנוע חיכוכים.

במידה ואתם נותנים חטיפים לכלבים – ראשית יש להביא את החטיף לכלב הדומיננטי ורק לאחר מכן להביא חטיף לכלב השני, ובכך לשמר את ההיררכיה שהשתמרה בלהקה.

*** יש לכם יותר מכלב אחד? ייתכן וישתלם לכם הרבה יותר לרכוש שק אוכל גדול. מוזמנים להציץ בקטלוג שקי אוכל לכלבים 20 קילו שלנו ***

5. שימו לב שאינכם הופכים אף כלב ל"מועדף" עליכם

במקרים בהם מכניסים כלב חדש וצעיר למשפחה, הנטייה הטבעית היא להרעיף עליו חיבה ותשומת לב, אך חשוב מאוד שלא להזניח את הכלב המבוגר.

אחת הסיבות העיקריות לעוינות בין כלב מבוגר לכלב חדש במשפחה היא תחושות הקנאה שעלולות לצוץ בקרב הכלב המבוגר, העלול לחשוש שהוא למעשה מוחלף בכלב חדש.

הקפידו להמשיך להעניק תשומת לב ואהבה גם לכלב המבוגר ותנו לו ביטחון שמקומו במשפחה נשאר כפי שהוא – זכרו כי כלב עם בטחון הוא כלב עם פחות נטייה לתוקפנות.

7. הקפידו על סידורי השינה

שימו לב שבתקופת ההסתגלות אתם לא משנים לכלב המבוגר את סידורי השינה שלו, ומאפשרים לו לישון היכן שישן עד כה. אם, למשל, הכלב שלכם ישן עד עכשיו במיטה לצידכם, אפשרו לו להמשיך לישון שם ואל תערערו את הסטטוס קוו.

במקביל, מומלץ בימים הראשונים לשים את הכלב הצעיר בגדר גורים עד אשר הוא יכיר את חוקי הבית.
אך בין אם תבחרו לשים את הכלב בגדר גורים ובין אם לא, חשוב מאוד שלא תיתנו לכלב הצעיר לישון באותו המקום שבו ישן הכלב המבוגר, כיוון שהדבר עלול לגרור לסכסוך טריטוריאלי ביניהם

8. היעזרו במאלף

לעבוד עם מאלף כלבים זו תמיד דרך טובה לסייע לכלבים להסתגל למצב החדש ולהפוך את החיים שלכם לקלים יותר.

מאלף טוב יסייע לכם לבסס את מעמדכם בתור ה"אלפא" בקרב שני הכלבים ובכך להקל עליכם להשליט סדר ולהשכין שלום ביניהם. בנוסף, מאלף יכול לעזור לכם לזהות טריגרים פוטנציאליים למריבות בין הכלבים ולהציע לכם פתרונות אפשריים בכדי להימנע מלעורר את אותם טריגרים.

9. הישארו סבלניים

הדבר שאולי הכי חשוב לזכור הוא שגם אם הכלב המבוגר והכלב החדש לא מסתדרים ביניהם בהתחלה, ואולי אף אגרסיביים אחד כלפי השני, זה לא אומר שהם לא יסתדרו בהמשך.

חשוב להיות שם בתקופת ההסתגלות בכדי לוודא שהמתח הקיים בין הכלבים לא מתדרדר לכדי תוקפנות, אך זכרו שבסופו של יום מרבית הכלבים לומדים להסתדר אחד עם השני עם הזמן.

אם תהיו רגישים לצרכי הכלב המבוגר ולצד זאת תישארו סמכותיים ותדעו להעמיד את שני הכלבים במקומם במקרה הצורך, אין שום סיבה להאמין שהכלבים שלכם לא ילמדו לקבל את הנוכחות אחד של השני, ואף להנות ממנה.

לחצו כאן כדי לקרוא על הרגלי אכילה נכונים לכלבים: כמה פעמים ביום כלב צריך לאכול, ואיזו כמות

לחצו כאן לרשימת שמות לכלבים שאספנו ידנית, אחד אחד, מהרשתות החברתיות